Linie lotnicze LOT – historia

10 poniedziałek, grudzień 2018 - 70 miesięcy temu

Polskie Linie Lotnicze LOT powstały 29 grudnia 1928 r., a już rok później uzyskały kod Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) – oznaczenia te ułatwiają organizację transportu lotniczego. Obecnie polskie linie lotnicze LOT są jedną z najstarszych, europejskich linii lotniczych.

LOT – prężny rozwój od początku

LOT powstał z połączenia Aerolotu i Aero ze Śląskim Towarzystwem Lotniczym. Od początku istnienia działalności był firmą państwową, podlegającą pod Wydział Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Komunikacji – dzięki temu LOT tworzył historię, budując strategię polskiego lotnictwa państwowo-samorządowego.

Za początek budowania wizerunku przedsiębiorstwa uznawany jest rok 1929, kiedy zorganizowano konkurs na znak graficzny marki. Spośród nadesłanych prac wybrano projekt Tadeusza Gronowskiego. Warszawski plastyk zaprojektował dla linii logo – lecącego żurawia, które jest używane do dnia dzisiejszego. Wtedy też zdecydowano się na rozszerzenie nazwy o przymiotnik „polskie”.

Pierwszymi połączeniami obsługiwanymi przez Linie Lotnicze LOT Sp. zo.o były loty między Poznaniem, Łodzią i Warszawą. Kolejnym krokiem było utworzenie połączenia z Katowicami oraz Bydgoszczą, a już w 1931 r. samoloty LOT-u latały z międzylądowaniami na trasie Warszawa-Lwów-Czerniowce-Bukareszt – maszyny startowały wówczas z warszawskich Pól Mokotowskich.

Po kilku kolejnych latach rozwoju podróżujący mogli korzystać z nowo powstałego lotniska Okręcie, linia posiadała wówczas 26 samolotów. W 1938 roku zorganizowany został nawet eksperymentalny przelot załogi LOTu ze Stanów Zjednoczonych do Polski.

Ponowny start po wojnie

Mimo że wybuch wojny zmusił przedsiębiorstwo do zawieszenia działalności, zaraz po jej zakończeniu – w kwietniu 1945 r. – LOT rozpoczął pracę nad wznowieniem i rozbudową sieci. Po nabyciu dwusilnikowych Li-2 uruchomiono połączenie Warszawa-Gdańsk. Natomiast zakup samolotów Dauglas DC3 umożliwił podróże do Berlina, Paryża, Sztokholmu i Pragi. 

Kolejnym krokiem było wprowadzenie do harmonogramu lotów do Brukseli, Budapesztu czy Kopenhagi. Rozpoczęły się również loty do Wiednia i Moskwy, a następnie do Londynu, Zurychu, Bagdadu, Tunisu, a nawet Bengazi w Libii. Tak dalekie podróże były możliwe dzięki zakupieniu najnowszych i bezpiecznych, jak na tamte czasy, samolotów produkowanych przez rosyjskie fabryki – w 1966 r. do floty LOT-u dołączyły Iły-18, każdy mogący pomieścić stu pasażerów.

Przełomem okazała się decyzja o zakupie odrzutowców: w 1968 r. Tu-134 oraz w 1972 r. Iłów-62, dzięki którym LOT mógł obsługiwać rejsy atlantyckie oraz połączenia z Kuwejtem, Algierem, Trypolisem i Bombajem.

Ostatnie lata przed transformacją systemową

Dalszy rozwój linii lotniczych LOT przerwał wybuch stanu wojennego – z tego powodu większość międzynarodowych połączeń została zlikwidowanych lub zawieszonych. Dopiero po latach wznowiono loty za Atlantyk, a także wprowadzono bezpośrednie połączenia do Nowego Jorku czy Chicago, a następnie do Delhi i Pekinu. Wtedy też LOT podjął decyzję o modernizacji floty – wymienił Iły-18 i Tu-134 na nowoczesne Tu-134M, rozpoczynając tym samym ekspansję portów europejskich i bliskowschodnich.

W 1989 r., na polskim lotnisku Okęcie wylądował pierwszy z kilku zakupionych przez linię Boeingów-767, które umożliwiły wprowadzenie połączeń np. do Singapuru. Tym samym ponownie zdecydowano się na wymianę floty – tym razem na amerykańską.

LOT spółką Skarbu Państwa

W 1992 r. LOT został przekształcony w spółkę Skarbu Państwa, a w 1999 r. zdecydowano o sprzedaży pakietu mniejszościowego akcji spółki – kupcem były szwajcarskie linie SAir Group, od których, po bankructwie grupy, ostatecznie i tak odkupiono pakiet większościowy.

W 1993 r. uruchomiono połączenia: z Warszawy przez Sztokholm do Oslo, z Katowic do Frankfurtu, z Warszawy do Rygi oraz z Wrocławia przez Poznań do Düsseldorfu. Rok później powstała linia z Krakowa do Wiednia i z Warszawy do: Tallina, Salonik, Zagrzebia i Nicei.

W tym okresie przewoźnik dysponował najmłodszą flotą powietrzną na świecie, co przemawiało za bezpieczeństwem wszelkich połączeń. W liniach powstał również program lojalnościowy LOT Voyager.

Pasmo sukcesów

W 1995 r. LOT uruchomił połączenia z Gdańska do Kopenhagi i z Krakowa do Zurychu, a jego kampania promocyjna na rynkach amerykańskich zdobyła II miejsce podczas Międzynarodowego Festiwalu Form Reklamowych CLIO'95 w San Francisco. Rok później „Business Travel World" uznał LOT za najlepszą linię lotniczą w Europie Środkowej i Wschodniej w klasie biznes. Podobne nagrody przewoźnik uzyskał również w latach: 1997, 1998 i 1999.

W 1999 r. przedsiębiorstwo zdecydowało się na przystąpienie do aliansu Qualiflyer, a już w 2003 roku LOT stał się członkiem Star Alliance. Dzięki współpracy z Lufthansą tego samego roku dołączył również do programu lojalnościowego Miles&More.

Trudny przełom

W 2005 r. prezes LOT-u, dzięki poparciu premiera Marka Belki, postanowił zakupić Boeingi 787-8 Dreamlinera, które dołączyły do floty linii w 2012 r. Niestety – przez nieuczciwą konkurencją LOT znalazł się na granicy bankructwa. Linie zwróciły się wówczas z prośbą o pomoc rządową, którą wykorzystały na zmiany. Dzięki wsparciu państwa, w 2016 r przejęły 49% udziałów w estońskiej spółce Regional Jet i należącej do tej firmy linii Nordica.

90 urodziny LOT-u

Dziś LOT jest jednym z 20 na świecie nieprzerwanie działających przewoźników, a także znajduje się w rankingu 7 najstarszych europejskich linii lotniczych. We flocie działa 12 Dreamlinerów oraz Boeingi 737 MAX, Embraery i Bombardiery, które obsługują połączenia największymi miastami na całym świecie.