Podniebne hobby – jak zostać pilotem rekreacyjnym?

16 piątek, listopad 2018 - 4 miesiące temu

Kariera pilota cywilnego lub wojskowego to długa i wymagająca ścieżka zawodowa. Tym, którzy chcą jedynie spełnić swoje marzenia związane z samodzielnym lotem, pozostaje alternatywa w postaci licencji. Od czego zacząć, jeśli chcemy pilotować szybowce, samoloty ultralekkie lub małe samoloty jednosilnikowe?

Kursy samolotowe – czyli jak zostać pilotem samolotu?

Pasja to podstawa, jednak spełnianie marzeń wymaga przede wszystkim wytrwałości i nauki określonych umiejętności. Jeśli podjęliśmy decyzję o rozwinięciu swojego lotniczego hobby, pora zdobyć niezbędne informacje i sprawdzić oferty dostępnych kursów oraz szkoleń. Jako kandydaci aspirujący do miana początkujących pilotów mamy do wyboru m.in. kursy szybowcowe, kursy na samolot ultralekki lub szkolenie na licencję turystyczną PPL (A).

Jeżeli jednak mamy wątpliwości, warto sprawdzić, czy interesujący nas ośrodek szkoleń prowadzi szkolenia zapoznawcze. Udział w tzw. wstępnym kursie latania samolotem, oprócz zapoznania się z niezbędną teorią na temat nawigacji, pozwala m.in. na sprawdzenie swoich sił na symulatorze lotów.

Szybowiec czy licencja pilota samolotu ultralekkiego?

Wielu miłośników lotnictwa rozpoczyna swoją przygodę z lataniem od kursów szybowcowych. Jeśli naszej pasji towarzyszy talent, mamy szansę rozwijać się w kierunku lotnictwa sportowo-wyczynowego. Alternatywną ścieżką może być zdobycie licencji pilota samolotu ultralekkiego. Udział w szkoleniu wymaga przedstawienia orzeczenia zdrowotnego, a kursant musi mieć ukończone 16 lat (w dniu pierwszego, samodzielnego przelotu). Po pozytywnym zakończeniu szkolenia młody pilot może samodzielnie wykonywać loty niekomercyjne na ultralekkich samolotach jedno- lub dwumiejscowych o masie startowej od 300 kg do ok. 450 kg.

Licencja PPL (A) – wymagania, uprawnienia, cena

Dla tych, którzy połknęli bakcyla, przygoda z lotnictwem nie kończy się zazwyczaj na kursie szybowcowym. Jeśli chcemy rozwijać swoją pasję, a być może także otworzyć sobie drogę do kariery w lotnictwie, warto zainteresować się licencją turystyczną PPL (A), czyli popularnym kursem na samoloty jednosilnikowe.

Kto może przystąpić do szkolenia?

Przystępujący do szkolenia w dniu pierwszego, samodzielnego wylotu, musi mieć ukończone przynajmniej 16 lat, a także posiadać wykształcenie gimnazjalne. Natomiast licencja turystyczna może być wydana kandydatowi, który ma min. 17 lat. Udział w szkoleniu wymaga również przedstawienia ważnego orzeczenia lotniczo-lekarskiego klasy 2, w którym zawiera się: wynik badania moczu, morfologii, glukozy, EKG, audiogramu oraz konsultacji okulistycznej i laryngologicznej.

Szkoła latania, czyli co obejmuje kurs samolotowy PPL (A)?

Szkolenie składające się z części teoretycznej to ok. 100 godzin wykładów, dotyczących m.in. zasad nawigacji, prawa lotniczego, podstawowych zasad ruchu lotniczego oraz meteorologii. Pozytywny wynik egzaminu teoretycznego to przepustka do części praktycznej, obejmującej minimum 45 godzin lotów (wymagane ustawowo). Kandydaci uczą się podstaw pilotażu i obsługi urządzeń do nawigacji oraz metod radzenia sobie z potencjalnymi sytuacjami kryzysowymi.

Jakie uprawnienia nadaje licencja turystyczna?

Po zdaniu egzaminu z części teoretycznej i po pozytywnym zakończeniu części praktycznej kursant uzyskuje uprawnienia do wykonywania samodzielnych lotów VFR (z widocznością) na określonym typie samolotu jednosilnikowego o masie startowej nieprzekraczającej 5700 kg. Uwaga: licencja uprawnia też do zabierania w podróż pasażerów!

PPL (A) to przepustka do samodzielnych, niekomercyjnych lotów rekreacyjnych i niezbędne udogodnienie dla osób, które np. planują zakup małego samolotu turystycznego.

Ile kosztuje licencja pilota PPL?

Średni koszt licencji PPL (Warszawa) to wydatek rzędu min. 22-33 tys. zł. Wysokość ceny zależy m.in. od trybu nauczania (grupowy/indywidualny), typu samolotu i ewentualnych, dodatkowych uprawnień (np. na loty nocą). Część teoretyczną wycenia się oddzielnie lub kompleksowo, w ramach kursu.

Jeżeli zależy nam na ograniczeniu kosztów nauki pilotażu, najtańszą opcją są szkolenia w promocyjnych cenach, które realizowane są w określonych sezonach. Warto o nie zapytać w ośrodku, w którym planujemy zrealizować kurs. W zależności od potrzeb i samooceny własnych umiejętności (lub zaleceń instruktora), kursanci mogą też dokupić określoną ilość godzin.